Felanmälan online:

Övrigt

Publicerat: 4 maj, 2017
Uppdaterat: 9 januari, 2024

HEMFÖRSÄKRING

Det är skillnad på på försäkring för bostadsrätt respektive hyresrätt.Hemförsäkring skyddar det personliga lösöret i bostaden vid skada, inbrott eller brand. Bostadsrättstilläggsförsäkringen skyddar vid skador på fast egendom i den egna bostaden.Tänk på att det är VIKTIGT att ni har en hemförsäkring och att ni kompletterar den med en tilläggsförsäkring för bostadsrätt!

BREDBAND

I lägenheterna finns olika möjligheter att ansluta till internet, denna sida är en guide till de olika alternativen som finns tillgängliga.
Gemensamt för alla alternativ är att den boende själv måste skaffa sig ett abonnemang hos en internetleverantör för att få tillgång till internet och andra tjänster de olika leverantörerna erbjuder.

FiberLan  – Gäller f.o.m. 2018-04-09

Bredband: Föreningen har ett riktigt bra erbjudande från Ownit för kollektiv anslutning till bredband. Innanför ytterdörren till de flesta lägenheter finns ett nätverksuttag där får man bredband med hastighet 1000/1000 Mbit/s (UP 700-1000 & NER 700-1000) och en bindningstid t.o.m. 2021-04-09. Bredband ingår i årsavgiften.

IP-telefoni: Bredbandstelefoni innebär att du ringer över din bredbandsanslutning istället för det analoga telenätet som traditionell telefoni använder. För detta krävs en router som distribueras av Ownit. I vår förening gäller nedanstående priser, ordinarie samtalstaxa tillkommer.

Månadsavgift: 0 kronor
Flytt av telefonnummer: 199 kronor
Bindningstid: 0 månad
Uppsägningstid: 1 månad

IP-TV: För att läsa mer om IPTV får man kontakta Ownit.se. För detta krävs en router som distribueras av Ownit.

OBS. Routern kostar 799 kronor (ownit IP-tv och IP-telefoni)

ComHem – Comhem erbjuder internet via kabel-tv uttaget som finns i varje lägenhet. Mer information och beställning finns på deras hemsida, http://www.comhem.se/ Även comhem erbjuder TV och telefoni via sin anslutning.

ADSL –  Bredband går också att få via telefonkabeln, s.k. ADSL. Här finns ett stort antal leverantörer som erbjuder olika hastigheter och priser. Du kan söka efter leverantörer exempelvis på prisjakt.nu. Detta alternativ lämpar sig bäst om man inte behöver hög hastighet eller föredrar en annan leverantör än de ovan nämnda.

PARKERING

Föreningen förfogar inte över några egna parkeringsplatser då det är kommunens mark. Information om boendeparkering och hyra av egen parkeringsplats finns på Solna Stad parkering.

PORTTELEFONI & BRICKSYSTEM

Några vanliga frågor och svar kring bricksystemet samt porttelefon:

Hur ska det nya systemet fungera?

Svar: Nyckelkolvarna ska tas bort från samtliga portar. Cykelrummen samt de separata trapphusen kommer fungera med enbart bricka. Portarna kommer fungera med enbart bricka fram till en viss tid, därefter kommer det krävas bricka och kod ihop. För gäster gäller porttelefon kvällstid. Mer instruktion skickas ut när porttelefonerna tas i bruk.

Hur fungerar det med porttelefonerna?
Svar: Boende har ett nummer i systemet som kan användas från porttelefonen med hjälp av knappval i porttelefonen.

Om jag tappar bort min bricka vad gör jag då?
Svar: Maila föreningen omgående med information om bricknumret (numret som står på brickan mellan 1-7), namn, lägenhetsnummer (Entitans egna som är samma som koden till brickan på kvällstid). Vill du beställa en ny kostar det 250:- som debiteras som en engångsavgift på nästkommande månadsavgift.

Ska ni bygga ut systemet till källargångar och tvättstugor?
Svar: Det valda systemet möjliggör utbyggnad enligt ovan samt till digitala informationstavlor i portarna. Vi har för närvarande valt att enbart fokusera på brickor och porttelefon.

Vi uppdaterar framöver med mer frågor och svar.

For information in English, please contact the board: styrelsen@entitanisolna.se